نورپردازي نادرست به آثار خطي و کاغذي آسيب مي‌رساند

به گزارش ميراث آريا(chtn) کارشناس بخش حفاظت و مرمت آثار کاغذي و چرم پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي در اين نشست گفت: مطالب بسيار زيادي در مورد فن‌شناسي و آسيب‌شناسي آثار کاغذي نوشته شده است اما در اين ميان مرمتگر و حفاظت‌کاري موفق است که اين انبوه مطالب را به صورت کاربردي و با نگاه و فکري آگاه اجرا کند.

مهشيد ايلخاني در ادامه خاطرنشان کرد: آسيب‌هاي آثار کاغذي را مي‌توان به چهار دسته فيزيکي-شيميايي، عوامل اقليمي، عوامل بيولوژيک و بلاياي طبيعي و انساني اشاره کرد.

وي با بيان اينکه آثار سازنده کاغذ آثار ترکيبي هستند بيان داشت: مجموعه آثار کاغذي عراق داراي تزئينات منقوش بسيار زيادي هستند که در آن رنگدانه‌هاي آثار فلزي نيز به کار رفته است. در اين آثار علاوه بر کاغذ، عناصر فلزي و غير فلزي نيز دخيل هستند بنابراين با توجه به مواد بکاررفته آنها حفاظت از اين مجموعه آثار بسيار مهم است.

اين کارشناس مکانيسم‌هاي اصلي کاغذ را هيدروليزاسيدي، اکسيداسيون و آسيب‌هاي فتوشيميايي عنوان کرد و گفت: در درجه اول جنس و مقاومت کاغذ به ماده خام و براي توليد و محيط به قرارگرفتن کاغذ بستگي دارد.

ايلخاني عوامل دروني و بروني را از دو دليل نابودي کاغذ عنوان کرد و اظهار داشت: دليل نابودي دروني به شکل فيزيکي و شيميايي است.

به گفته اين کارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي؛ از ديگر آسيب‌هاي وارد شده مي‌توان به عوامل اقليمي بر روي آثار کاغذي مانند نور، دما، رطوبت و عوامل شيميايي اشاره کرد.

وي اضافه کرد: آسيب‌هاي ناشي از نور بر روي آثار کاغذي بستگي به چگونگي ترکيب،‌ منبع نور، عوامل زيان‌آور دروني و بيروني دارد و از ديگر عوامل دروني کمک‌کننده به تخريب آثار مي‌توان به شدت، زمان تابش و ويژگي‌هاي نور اشاره کرد.

ايلخاني با بيان اينکه پرتو اشعه فرابنفش کاغذ را اکسيده مي‌کند اظهارداشت: ابتدا اين پرتو به صورت مستقيم بر روي مولکول‌هاي سلولز (مواد سازنده کاغذ) تأثير نمي‌گذارد يلکه پس از تاثير اين پرتو بر روي مواد سازنده ديگر کاغذ و ادامه تخريب سرانجام به سلولز رسيده و زنجيره‌هاي مولکولي را از هم جدا و کاغذ را تضعيف مي‌کند.

اين کارشناس تصريح کرد: پرتاب اشعه مادون قرمز نيز مي‌تواند بر روي مواد کاغذ واکنش‌هاي اکسيداسيون ايجاد کرده حرارت را افزايش داده و درنهايت باعث از بين رفتن آوندهاي کاغذ شود.

ايلخاني با بيان مثال از يکي از موزه‌هاي تهران و روش نادرست نورپردازي آن تصريح کرد: نورپردازي نادرست بر روي آثار کاغذي اين موزه، تاثيرهاي مخربي رابر روي نقوش مينياتور گذاشته است.

وي در پايان يادآور شد: نورپردازي نادرست مي‌تواند يکي از عوامل تخريب در آثار خطي و کاغذي موزه‌اي باشد. براي پيشگيري از اين صدمات مي‌توان به صورت دوره‌اي آثار کاغذي را به نمايش گذاشت و پس از پايان زمان بازديد چراغ هاي موزه را خاموش کرد./119

انتهای پیام/

کد خبر 1389020154